انواع روکش های پلی اورتان چیست؟

انواع روکش های پلی اورتان چیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

انواع روکش های پلی اورتان

دو نوع روکش چوب پلی اورتان وجود دارد: پایه آب و پایه روغن. کدام را باید انتخاب کنید؟ در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

پلی اورتان بر پایه روغن یکی از محبوب ترین انواع روکش های چوبی در بازار است. به چوب رنگی گرم و طلایی می دهد و در هنگام استفاده، لایه ای بادوام ایجاد می کند. همچنین استفاده از آن آسان است، به آرامی خشک می شود، بنابراین زمان بیشتری برای کار بین لایه ها وجود دارد. با این حال، پلی اورتان مبتنی بر روغن دارای VOC (ترکیبات آلی فرار) بالاتری نسبت به پلی اورتان پایه آب است.

پلی اورتان پایه آب نوعی روکش شفاف است که به سرعت خشک می شود و با آب و صابون به راحتی تمیز می شود. این VOC کم است، و آن را به یک گزینه عالی سازگار با محیط زیست تبدیل می کند. مشابه رنگ شیر هنگامی که در قوطی خود است، پلی یورتان پایه آب پس از خشک شدن یک پوشش شفاف و شفاف ایجاد می کند. با این حال، به دلیل آبکی تر از پلی اورتان مبتنی بر روغن، باید لایه های بیشتری را اعمال کنید. اما زمان خشک شدن سریع به این معنی است که نیازی نیست بین دو لایه صبر کنید.

درخشندگی کفپوش چگونه اندازه گیری می شود؟

درخشش یا “سطح براق” یک طبقه با نحوه بازتاب نور در یک زاویه خاص توسط سطح کف تعیین می شود. درخشندگی با دستگاه کوچکی به نام براق‌سنج اندازه‌گیری می‌شود که میزان نور بازتابیده شده از نوری که در یک زاویه معین به زمین می‌تابد را اندازه‌گیری می‌کند. این “مقیاس” ما را به ما می دهد. با “مات” در یک طرف، (کمترین براق و بازتابنده، و “بالا” در انتهای دیگر، (براق ترین و بازتابنده ترین پرداخت).

روکش های پلی اورتان
روکش های پلی اورتان

آیا پلی اورتان روی رنگ کفپوش چوبی تاثیر می گذارد؟

پاسخ ساده این است: بستگی به این دارد که از پلی روغنی استفاده می کنید یا پلی بورن آب:

پلی مبتنی بر روغن دارای رنگ زردی است. هنگامی که روی یک کف چوبی به عنوان یک پوشش طبیعی اعمال می شود، به مرور زمان کهربایی می شود و به یک کف گرم و رنگ روشن تبدیل می شود که معمولاً شبیه به رنگ بلوط طلایی است. این اتفاق در طول سالیان متمادی رخ می دهد. اگر می خواهید کف چوبی خود را به رنگ روشن رنگ آمیزی کنید – ممکن است کمی آن را تیره کند و به رنگ گرم تری تبدیل شود. (ولی نه خیلی زیاد). در کفپوش های چوبی تیره رنگ، رنگ زرد پلی یورتان به هیچ وجه تاثیر زیادی روی رنگ نخواهد داشت. با این حال، پلی یورتان بر پایه روغن به طرز وحشتناکی بر روی کفپوش های چوبی شسته شده خاکستری یا سفید تأثیر می گذارد و به همین دلیل ما همیشه از پلی اورتان آب برای این پوشش ها استفاده می کنیم.

پلی یورتان بر پایه روغن نیز بر رنگ کف چوب افرا تأثیر می گذارد. کفپوش افرا معمولاً به دلیل کرم طبیعی و رنگ روشن آن نصب می شود و به ندرت به همین دلیل لکه می شود. هنگام استفاده از پلی بر پایه روغن، کفپوش های چوبی Maple را به رنگ زرد روشن تبدیل می کند. به همین دلیل، برای جلوگیری از این اثر زرد شدن، به طور کامل توصیه می شود که از پلی اورتان آب سوز بر روی این گونه خاص از کفپوش های چوب سخت استفاده کنید.

سطوح مختلف براق پلی یورتان چیزی نیست که بر رنگ کفپوش چوب سخت تأثیر بگذارد. آنچه بر رنگ تأثیر می گذارد ترکیب پلی یورتان ها است. این که آیا پلی اورتان بر پایه روغن را انتخاب می کنید یا پلی اورتان آب بور، میزان رنگ کهربایی یا زرد دریافتی شما را تعیین می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، پلی یورتان تولید شده در آب، صرف نظر از سطح درخشندگی، رنگ کمی دارد. (به همین دلیل است که توصیه می شود و اغلب به عنوان پوشش برای کفپوش های سفید شسته، خاکستری یا چوب جنگلی طبیعی افرا استفاده می شود).

پلی یورتان پایه روغنی نه تنها رنگ طلایی گرمی دارد که رنگ کفپوش چوب سخت طبیعی را گرم‌تر می‌کند، بلکه به مرور زمان کهربایی می‌کند. این رنگ گرم و اثر کهربایی، بدون توجه به سطح درخشندگی پلی اورتان بر پایه روغن اتفاق می افتد. اگر روکش مات، پلی اورتان بر پایه روغن را انتخاب کنید، اثر زردی مانند زمانی است که یک روکش پلی اورتان بر پایه روغن با براقیت بالا را برای کفپوش چوبی خود انتخاب کنید.

تفاوت بین روکش های پلی اورتان مات، ساتن، نیمه براق و براق چیست؟

روکش پلی اورتان
روکش پلی اورتان

تفاوت اساسی بین هر پرداخت در نحوه انعکاس نور از آن است. یکی لزوما بادوام تر از دیگری نیست. هرچه سطح درخشندگی کمتر باشد، کمتر احتمال دارد که خراش، خراش یا کثیفی را روی کف‌پوش‌های چوبی خود مشاهده کنید، زیرا نور از پوششی با سطح درخشندگی بالا بیشتر منعکس می‌شود تا پوششی با سطح درخشندگی کم.

پلی اورتان مات سطح درخشندگی/درخشندگی بسیار کمی دارد. اگرچه درخشش کم در چند سال گذشته برای کفپوش‌های چوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما سطح براقی مات عملاً انعکاس نور ندارد. بسیاری از مشتریان متوجه نمی شوند که این روکش چقدر کسل کننده است، برخلاف روکش براق بالا. برخی از افراد کاملاً ظاهر مات را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر انتظار نداشتند که این ظاهر کم درخشندگی داشته باشد. پایان واقعاً مطابق اولویت است و کاملاً یک انتخاب زیبایی شناختی است.

پلی اورتان ساتن بعد از “طیف براق” قرار دارد و همچنین امروزه محبوب ترین انتخاب برای کفپوش های چوبی است.

کفپوش‌های چوبی کم درخشندگی که قبلاً در اروپا محبوب هستند، در آمریکای شمالی محبوبیت پیدا می‌کنند و طیف گسترده‌ای از مزایای را برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. با آشنایی بیشتر با این مزایا و اصول اولیه کفپوش های کم براق، می توانید از این روند نهایت استفاده را ببرید.

در حال حاضر روکش ساتن تقاضای بالایی دارد و امروزه بیشتر توسط متخصصان توصیه می شود. روکش “ساتن” دارای درخشندگی متوسط ​​تا کم است و آلودگی و خراش را بهتر از پوشش پلی اورتان براق یا براق بالا پنهان می کند. پرداخت ساتن نقطه میانه سطوح براق است. به نوعی دارای بهترین هر دو انتهای طیف شین است. ساتن دارای مزایای پرداخت مات است، زیرا می تواند خراش ها را به خوبی پنهان کند، در حالی که هنوز به اندازه کافی شفاف است تا تمام دانه های زیبا را در کف چوب سخت خود مشاهده کنید. روکش ساتن امروزه محبوب است زیرا زندگی با آن آسان است.

شما آثار لکه آزاردهنده از رد پا، یا خراش های آشکار حیوان خانگی را مانند آنچه که با یک روکش براق بالا مشاهده می کنید، نخواهید دید. با این حال، مانند یک پوشش مات که ممکن است به نظر برسد ابری نیست. نگهداری و تمیز کردن کفپوش های کم درخشندگی نسبت به انواع براق آسان تر است. حفظ ظاهر طبیعی کف آسان تر است زیرا “درخشش” کمتری برای حفظ وجود دارد. باز هم، این کار کمتر و نگرانی کمتری برای صاحبان خانه است، به ویژه کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که شرایط آب و هوایی سخت رطوبت و کثیفی زیادی را وارد خانه می کند.

  • پلی اورتان نیمه براق:

پلی اورتان نیمه براق گزینه بعدی براق پلی اورتان در “مقیاس درخشش” است. این معمولاً به همان اندازه براق است که اکثر مردم ترجیح می دهند هنگام اتمام کفپوش چوبی در خانه های خود از آن استفاده کنند. دلیل این امر این نیست که کفپوش چوبی سخت آنها شفاف و زیبا به نظر نمی رسد، (زیرا کاملاً اینطور است!) به دلیل این واقعیت که به نگهداری بیشتر از “ساتن” یا “مات” نیاز دارد، معمولاً انتخاب نمی شود. طبقه تمام شده روکش نیمه براق در پلی اورتان روغنی کمی براق تر از پلی اورتان آب است. پلی اورتان نیمه براق شفاف، براق است و برای خانواده هایی که حیوانات خانگی دارند یا کودکان کوچک توصیه نمی شود. همانطور که در بالا اشاره شد؛ هرچه براق‌تر باشید، خراش‌ها، فرورفتگی‌ها، لک‌ها و عیوب (حتی کثیفی روی زمین) بیشتر می‌شود.

  • پلی اورتان براق / براق بالا:

براقیت بالا دارای بالاترین سطح درخشندگی در بین تمام پرداخت‌ها است. این اغلب برای کفپوش های چوبی با ترافیک بالا استفاده نمی شود. روکش «براق» بیشتر در گونه‌های چوب سخت خاص، مانند چوب‌های سخت عجیب و غریب دیده می‌شود، به طوری که دانه‌بندی زیبای طبیعی نه تنها دیده می‌شود، بلکه بر آن تأکید می‌شود. اگر برای آشپزخانه یا اتاق غذاخوری به آن فکر می‌کنید، و اگر حیوانات خانگی و بچه‌های کوچکی دارید که در اطراف می‌دوند، روکش «براق» ممکن است کمی شما را دیوانه کند. مشتریان ما که روکش «براق بالا» را انتخاب می‌کنند، معمولاً آن را انتخاب می‌کنند، زیرا یک کفپوش چوبی عجیب و غریب زیبا، یا با آویز برجسته یا حاشیه کف نصب کرده‌اند. معمولاً در جایی که ترافیک سنگین پا یا حیوانات خانگی وجود دارد، نیست. براقیت بالا به دلیل ایجاد گرد و غبار، رگه‌های ناشی از تمیز کردن، موهای حیوانات خانگی، لکه‌های آب، خراشیدگی، کثیفی و فرورفتگی، بسیار مشهودتر است.

روکش های پلی اورتان در دکوراسیون داخلی
روکش های پلی اورتان در دکوراسیون داخلی

آیا یکی از دیگری بادوام تر است؟

پاسخ ماندگاری به این بستگی دارد که آیا رنگ پلی اورتان مبتنی بر روغن را انتخاب می‌کنید یا روی آب. پلی یورتان بر پایه روغن نسبت به پلی اورتان آب دوام بیشتری دارد و ماندگاری بیشتری دارد (به خصوص در مناطق پر رفت و آمد خانه شما).

دوام و طول عمر هر روکش پلی اورتان تحت تأثیر انتخاب سطح براق قرار نمی گیرد. پلی اورتان روغنی با روکش مات به اندازه پلی یورتان روغنی با روکش براق بادوام است. تنها چیزی که متفاوت است ظاهر و توانایی پنهان کردن خراش ها، خراش ها و کثیفی ها روی کف چوبی شماست. همین قاعده در مورد پلی اورتان موجود در آب نیز صدق می کند. پلی اورتان آب در روکش مات دوام مشابهی با پلی اورتان آب در روکش براق خواهد داشت.

توجه: پلی یورتان پایه روغن در هر نوع پرداختی بادوام تر است و ماندگاری بیشتری نسبت به پلی اورتان آب در هر یک از انتخاب های پرداخت دارد.

امیدوارم این مقاله به تصمیم گیری شما در مورد کفپوش کمک کند.

آیا ارسال به سراسر کشور دارد؟

نمایندگی انحصاری پلی اورتان پولچم در کرج این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده است که تمام محصولات را به صورت حضوری و آنلاین سفارش دهید.

جهت سفارش با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

09193608220

همینطور بخوانید:

انواع رنگ های پلی اورتان


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

رنگ پلی اورتان در دکوراسیون داخلی
ساخت رنگهای رال و ان سی اس با دستگاه تمام اتومات 
دستگاه تمام اتومات ترکیب رنگ آلمانی(پلی اورتان پولچم)
پلی اورتان چیست ؟
آموزش گام به گام نحوه آماده سازی و رنگ آمیزی سطوح چوبی
دستگاه ترکیب رنگ پلی اورتان
معرفی پلی اورتان پاششی + مزایا و کاربردها
هاردنر پلی اورتان چیست ؟
بررسی مزایا و معایب کابینت پلی اورتان

دیدگاهتان را بنویسید